Gediks Family Vacation Has Taken To Higher Ground of Malaysia: Fraser Hill



Akhirnya dapat jugak Gediks Family bercuti bersama-sama dengan lengkapnya. Kalau sebelum ni, mesti at least ada seorang yang tak dapat join. Macam Melaka, Didi & Farid tak dapat join. Kalau yang Pasir Salak, Perak, Kimchi & Farid pulak yang tak ada. Memang susahla nak dapat semua boleh join sekali. Tapi, kali ini Alhamdullillah, kesemua Gediks Family dapat free kan schedule masing-masing (ceh, free kan schedule tu. Bahasa pasar tak boleh tinggal..manglishla katakan) supaya dapat bercuti bersama-sama. Itupun vacation ni just tinggal beberapa hari jea lagi sebelum Mus nak kena mendaftar di Unimap. Actually, Abah memang plan nak vacay betul-betul sebelum Mus kena Unimap. So senang lepas bercuti di Fraser Hill & Cameron Highland, terus naik ke Perlis untuk hantar Mus.

Gediks Family pilih untuk bercuti di tempat sejuk di Malaysia iaitu, Fraser Hill & Cameron Highland selama tiga hari. Pada hari pertama percutian gediks Family, pergi ke Fraser Hill dahulu. Bertolak dari rumah saya di Saujana. On the way ke kaki bukit Fraser Hill, singgah bergambar di empangan. Kemudian singgah di Air Terjun.



Empangan Kuala Kubu

Wefie at waterfall

Di jambatan

 
Tokli jugak yang tak pandang kamera
Sampai sahaja Fraser Hill, terus cari port untuk lunch. Jumpa port yang strategic untuk luch sambil melihat ciptaan tuhan iaitu pondok di atas bukit yang dikelilingi pine trees(pineal sangat). Lunch makan nasi & kari ayam which prepared by Mak & Didi. Disebabkan effort mereka berdua, lunch dah tersedia dengan lengkapnya. Itulah kenikmatan yang ternilai iaitu makanan dah tersedia depan mata time perut tengah over lapar & badan sangat exhausted. Perghhh..

Kelaparan melanda pada perut masing-masing. Makan sampai tak hengattt..

Dak Zafran baru lepas panas enjin bila semua dah siap makan & nak gerak untuk check in homestay. Layanla jap.
Lepas dah check in, keluar balik untuk jalan-jalan di Allan's water. Allan's water ada tasik yang boleh naik swanboat. Then ada trail di sekeliling tasik untuk beriadah. Nak bagi ikan makan pun boleh jugak di tasik tu. Semua naik swanboat except Kimchi. Kimchi nak jaga Dak Zafran. Lagipun Kimchi nak pernah naik pun time dating dengan saya dulu.


Dak Zafran sibuk tengok ikan dalam tasik

Kimchi & Dak Zafran tak join main swanboat

Uncle Yid excited for dunno reason.eheh..


Pakai lifejacket untuk naik swanboat

 Tokli & Grandma tu naik swanboat.cayalah..
 Mus partner with me, while payed with didilo

Semangat tokli mengayuh tu.

Masa diberikan 15 minit jea untuk naik swanboat.


Gigih naik kayuh swanboat dengan pakai skirt

Uncle Yid & Auntie Didie

Lepas naik swanboat, layan Dak Zafran berjalan

Mula-mula Farid & Mus nak main bola air belakang tu. Tapi bila dapat tahu, seorang jea boleh masuk dalam bola tu, terus reject. Katanya macam forever alone jea, main & lompat sorang-sorang dalam bola air tu.
Banyak pondok jugak di Allan's Water bagi memudahkan pengunjung beristirahat di situ.

Sebahagian trail yang ada di sekeliling tasik.

Hampir nak jadi sunspecky group. Tapi didi pulak yang tak pakai.

 
Wefie di Allan's water entrance

Selepas beriadah di Allan's Water, heading to Paddock pulak. Nak bawak Dak Zafran naik kuda. On the way nak pergi, Dak Zafran tidur dalam kereta. So, terbantut plan nak introduce Zafran dengan kuda. Sampai sahaja di Paddock, tengok under contruction pulak. Kuda pun ada satu jea.Tak boleh tunggang pun. Patah  Nasib baik Dak Zafran memang tidur. So, tak adala rasa rugi sangat Balik ke kereta, singgah kedai untuk minum petang.
Agak lama jugak melepak di kedai. Lagi heaven melepak bila Dak Zafran tengah tidur dalam stroller.

Gediks Family chit chat time

Bila Dak Zafran terjaga, terus bawak ke playground. Introduce Zafran dengan buaian & gelongsor. Excited Zafran sebab first time main dengan buaian and gelongsor.

Muka teruja Dak Zafran dapat main buaian. Uncle Mus pun join sekali.

Main gelongsor dengan pertolongan Kimchi

Dah turun, nak panjat gelongsor pulak

Then, nak mengelongsor balik. Sampai ke sudah macamni. At the end, Kimchi yang kepenatan dahulu.
Selesai layan Dak Zafran main di playgorund, terus balik homestay. Habis cerita aktiviti percutian Gediks Family untuk hari yang pertama.

Share this:

, ,

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment