Six Informative & Useful Websites Everyone Should VIsit

 Six Informative & Useful Websites Everyone Should VIsit


Dalam era globlasasi, hampir semua aktiviti yang dilakukan oleh kita adalah berasaskan IT(information technology), daripada pekerjaan hinggalah komunikasi social. Maka banyaklah laman sesawang ataupun website dibina bagi memudahkan melakukan aktiviti-aktiviti berasaskan IT tersebut.  Pada tahun 2014 sahaja terdapat lebih kurang 1 billion website dan blog yang telah diwujudkan. Anda pasti terkejut bukan? 1 billion bersamaan dengan 1000 juta, sejuta ada sebanyak seribu kali. 

Apabila website sudah terlampau banyak, sudah tentu menjadi keliru untuk mengetahui laman sesawang/website yang mana satu penting dan berguna untuk kita terutamanya yang dari Malaysia. Jadi di bawah adalah enam website atau blog dalam Malaysia yang sangat berguna tetapi ramai orang masih tidak tahu akan kewujudan website ini. Website yang dinyatakan telah memberi manfaat kepada ramai orang adalah:

1. Jawatan Kosong  (url: https://government.my/)
Government.my menyediakan lebih 10,000 jawatan kosong sektor awam yang khusus di Malaysia. Laman web atau blog ini menyediakan banyak peluang-peluang pekerjaan baru. Di samping itu website ini menyediakan pelbagai info dan isu semasa yang berkaitan sebagai bahan bacaan untuk persediaan temuduga sector awam. Anda pasti tahu temuduga sector awam harus bersedia dengan isu semasa terutamanya di dalam Malaysia.

2. Jawatan kosong kerajaan (url: http://www.jawatankosong.co/)
Laman web  JawatanKosong.co ini pula lebih fokus kepada mereka yang mencari jawatan kosong dalam sektor kerajaan dimana jawatan ini gajinya lebih lumayan, terjamin dan sudah pastinya senang nak buat loan betul? Akan tetapi kerja kerajaan ni sudah pasti bukan senang nak apply. Hanya crème de la crème sahaja yang terpilih. Jika anda ada dipanggil untuk temuduga jawatan sektor kerajaan, pastikan anda melakukan persediaan secukupnya supaya tergolong dalam creme de la creme.

3. Kerja Kosong (url: http://kerjakosong.co/)
Kerjakosong.co pula merupakan portal pekerjaan dimana portal ini menghubungkan majikan dengan pekerja. Dalam portal ini, majikan boleh submit dan publish tawaran kerja kosong terus kepada mereka yang berminat. Jika anda mencari pekerja, atau anda ingin mencari pekerjaan yang gaji tinggi, sila lawati portal ini dan bookmarknya sekarang.

4. Saps Ibu Bapa (url: http://www.sapsibubapa.co/)
Saps adalah singkatan kepada sistem analisis peperiksaan sekolah dan dibangunkan oleh KPM.Laman web Saps Ibu Bapa ini sangat berguna pada waktu musim persekolahan terutamanya semasa musim persekolahan. Ia adalah laman web untuk ibu bapa semak keputusan peperiksaan anak-anak mereka. Anda boleh semak keputusan peperiksaan dengan hanya isikan no kad pengenalan anak dan nama penuh.

 Six Informative & Useful Websites Everyone Should VIsit

5. APDM

Apdm bermaksud aplikasi pangkalan data murid yang merupakan laman web untuk cikgu-cikgu mengisi data-data murid seperti kehadiran, mata pelajaran dan lain-lain. Sistem ini juga dibangunkan oleh KPM demi memajukan sistem pendidikan sekolah Malaysia.

 Six Informative & Useful Websites Everyone Should VIsit


6. Hrmis2 (url: http://www.hrmis.co/)
HRMIS ini merupakan aplikasi dalam talian yang dikenali sebagai Sistem Maklumat Pengurusan sumber Manusia ataupun dalam bahasa inggerisnya Human Resources Management Information System. Aplikasi ini digunakan oleh setiap penjawat awam untuk permohonan cuti mahupun mengemaskini maklumat peribadi mereka dari semasa ke semasa.

 Six Informative & Useful Websites Everyone Should VIsit


Dengan tersenarai enam website pilihan di Malaysia di entri ini, sedikit sebanyak mampu melancarkan dalam melakukan urusan-urusan yang berkaitan. Sebelum mengakhiri artikel ini, diharap anda semua untuk mengongsikan atau "share' artikel ini di media sosial anda agar dapat menyebarkan maklumat yang bermanfaat kepada semua.

Share this:

,

CONVERSATION

2 comments: