Kelahiran Alyaa Zafirah Tanpa Ubat Tahan Sakit Di PPUM Part 2

Nurse tu cakap bukaan baru 5 ke 6 cm (lupa pulak exact figure. Setahun dah kan). Sangat slow weyhh.. Lepas seluk-seluk by misi tu, barulah datang sakit contraction yang sampai berada di apa-apa posisi pun sakit. Duduk tak boleh. Baring pung sakit. Dalam setengah jam, terus tekan loceng panggil nurse.




Dua nurse datang. Nurse lain. Bukan yang seluk-seluk tadi. Dia check baru 7cm. Dia macam taknak tahan saya di wad bersalin sebab baru 7cm. Tapi saya cakap lama dah saya menunggu untuk masuk wad bersalin. Lagipun dah tak tahan sangat nie. Masa ni baru teringat nak request ubat tahan sakit Mintak pentadine dengan nurse. Nurse cakap dah tak boleh sebab dah besar bukaan saya. Lambat sangat pulak. So, hadap jealah tanpa ubat sakit sampai terberanak.




Nurse Tanya ada rasa macam nak terberak ke. Saya jawab jea yea. Padahal tak pun. Kalau jawab tak, nanti tak dapat masuk wad bersalin lagi.

Dalam pukul 7pm barulah masuk wad bersalin. MO pasang segala mak nenek wayar di perut. Bila MO check di monitor, tak nampak macam saya akan bersalin dalam masa terdekat. Maka mereka semua tinggalkan saya keseorangan di dalam bilik bersalin. Dengan Kimchi pun tak dibenarkan masuk. Sebab ingat saya ambil few hours lagi untuk bersalin. 7cm tu bagi depa, lambat lagi nak boleh terberanak. Kalai rujuk graf % of contraction Vs time saya.



Tapi tapi…tak boleh pakai teori tu. Tak sampai 15 minit lepas tu, terus terasa something mengeleungsur dari perut ke celah kangkang. Yea mengelungsur macam kat slide tuh. Punyalah saya cuak plus rasa sakit lagi (actually rasa cuak datang dulu..kuikuikui), terus saya menjerit sekuat hati panggil DOKTOR DOKTOR. Tak ada masa dah nak cari loceng bagai. Buang masa. Lagipun tekan loceng tak cukup berkesan nak panggil nurse nurse nih. Jerit terus senang



Agak berkesan jugak jeritan saya. Lepas 2 kali jerit DOKTOR, dengan kat luar bilik mereka cari-cari dari bilik mana datangnya jeritan saya tu. Ada jawab bilik 10(bilik saya la tu. Nasib baik betul). Sampai-sampai satu group geng-geng perubatan, terus terasa pancutan keluar. Air ketuban baru nak pecah. At lasttt…

Share this:

CONVERSATION

3 comments:

  1. alamak...seramnyaaa...terus rasa takut nak beranak walau x mungkin akan beranak lagi at this age

    ReplyDelete
  2. Sha yang baca pengalaman Radhia ini terasa seram dan panik..

    ReplyDelete