Auntie Bongsu Induk Kita Dah Ke Jinjang Pelamin: Part 1



At last & at last induk kita mengakhiri zaman bujangnya dengan lelaki pilihan induk. Syukur Alhamdulillah. Induk adalah panggilan untuk mak sedara aka adik bongsu mak. So, dengan kahwinnya induk kita ni, dengan rasminya keluarga Inun melabuhkan tirai….tirai apa pulak ni...tirai status sololah. Yeala, habis dah semua anak-anak inun berkahwin. Yang solo tinggal cucu-cucu inun sahajalah. Cucu-cucu inun pun dah start seorang demi seorang tinggalkan zaman solo.

Akad nikah. Tapi saya, kimchi & Zafran tak join

Majlis akad nikah & majlis persandingan dilakukan pada hari yang sama. Plan asal nak buat pada hari yang berlainan iaitu selang sehari. Tapi bincang punya bincang, lebih senang buat pada hari yang sama iaitu pada hari Sabtu. Hari Ahad boleh rehat-rehat dan mengemas apa-apa yang patut. Eh walaupun catering pun yang rasa boleh cuci tangan jea lepas majlis, tapi still ada jugak kerja-kerja mengemas nak kena buat.

Upacara batal air sembahyang. Tak boleh buat selepas akad nikad di masjid sebelum tu Tok kadi tak benarkan.

Pengantin bergambar dengan anak-anak dara.. Eh mak dara (saya ler) n nenek dara(my mak ler) pun ada jugak..eh sorang lagi isteri dara iaitu Hazie..ahaks

Disebabkan induk adalah direct Zainun's clan yang terakhir mengakhiri zaman solo, uwan nak mengadakan majlis walimatulurus yang meriah untuk induk. Lepas ini, dah tak ada dah buat majlis perkahwinan di rumah uwan lagi. Semuanya dah berkahwin kan. Kalau ada pun itu just kes terpencil. Kita fikir yang baik-baik sahaja. Doa yang baik-baik.




So, macam-macam uwan plan nak buat. Kakak kakak & abang-abang induk (merangkap pak mak sedara saya) pun excited nak contribute untuk majlis resepsi induk baik dari segi tenaga mahupun dari segi wang.



Cara kitaorang nak buat majlis perkahwinan meriah adalah dengan cara jamu tetamu dengan pelbagai jenis juadah. Tak terhad pada lauk-pauk kenduri sahaja.  Ada banyak lagi tambahan side dish yang lain terutamanya dessert & savoury.




Itu cara kitaorang nak buat majlis meriah. Orang lain ingat kalau meriah mesti ada banyak benda-benda fancy, hipster mipster ni. Contohnya seperti photobooth ke,  bridesmaids baju sedondon vogue kebaboom ke dan banyak lagilah. Bagi kitaorang daripada invest kat benda-benda macamtu, baik invest ke makanan. Kitaorang pegang moto “tetamu balik dengan perut kenyang & diisi dengan makanan yang sedap dan baik, pasti akan ingati sampai bila-bila. Panjang pulak moto suka hati cipta sendiri ni. Tak sedap pulak tu. Haha

Continue reading to next part by clicking Auntie Bongsu Induk Kita Dah Ke Jinjang Pelamin: Part 2

Share this:

, ,

CONVERSATION

11 comments:

  1. Wah pelamin merah ang. Lawanya :) Hee. Selamat pengantin baru. Hee

    Ika datang singgah sini. https://ikashoid.blogspot.my/2018/04/movie-review-belco-experiment-2017.html

    ReplyDelete
  2. cantik pelamin. macam kerawang tepak sirih tu.
    Janji Kita

    ReplyDelete
  3. Cantik la pelamin.. baju belah pengantin pun lawa warnanya.. tahniah kepada pengantin :)

    ReplyDelete
  4. Selamat Pengantin Baru kepada pasangan pengantin.

    ReplyDelete
  5. memang kat NS panggilan Induk merujuk kepada anak perempuan bongsu...meriahnya..pelamin dia klasik sangat..SA suka..

    ReplyDelete
  6. Waa tahniah ^^ Motto tu boleh ja hahahahaha

    ReplyDelete
  7. Wah, meriahnya... Tahniah buat pasangan pengantin...

    ReplyDelete
  8. Cantik pelaminnya..
    Part makan tu memang betul sangat Radhia.. Lagi berbaloi berhabis tang situ.. Tetamu balik dengan perut kenyang..

    ReplyDelete